2020年3月26日木曜日

危機一髪の素焼き窯詰 Very Thrilling Stuffing for Bisque Firing

 去年10月に制作始めた作品は3月に完成しました。
この作品は大きく、私一人では素焼きのための窯詰ができないため、父と姉が手伝ってくれました。左前脚が宙に浮いているので器をのせる自作ハマ(支え)を重ねて敷き、作品が揺れないような体制を整えました。私は緊張しながら電熱線に当たらないように作品を入れ、八角形をしている窯の炉内の対角線の一方に鼻先が、もう一方に左後脚のかかとがギリギリいっぱいになりました。
This month, I have finished the work I started to produce last October.
Because the piece is rather large, it is impossible for me to stuff it in the kiln all by myself, so I've asked my dad's and sister's helps. We needed to slightly lift up the head of the piece, so we put some hand-made spurs below its left front paw, so that it won't wobble. Very nervously and carefully I put my work into the kiln so that it won't scratch any of those heating wires. Inside the kiln is octagon-shaped, so we put my work diagonally, with the nose on one end and the left hind paw on the other end, and it fitted in, just and no more!




 左後脚は棚板からはみ出した状態となっているため、炉内に当たっていないか確認しました。
The left hind paw is hanging out from the board, so I've checked if it's hitting the inner wall.







大学時代の頃も作品を入れるのにヒヤヒヤしたことを思い出しました。
 Reminds me of the days at the college when I was so nervous every time I need to put my works in the kiln.



あらかじめ作ったミニチュア模型を見ながら作品を作り、形が思い通りにいくことを考えながら炉内のサイズに合わせるようにも工夫しました。 
I made the piece by modeling on the miniature I made in advance, trying to make the shape I want and at the same time, being careful to make sure that it will fit in the kiln.