2月21日(月)に早めに作品たちを窯詰しました。23日(水)に電気窯に電源を入れて本焼き焼成を行いました。
I put my pieces into the kiln in advance on the 21st Feb (Mon) and switched it on and glost fired them on the 23rd (Wed).
24日(木)は窯出しにかかり、作品たちは成功と失敗も含まれていました。
Out from the link on 24th (Thu) and I found that some pieces went well but there are some failures too.
異形犬(いけいいぬ)は無事できあがり、フェーブたちは5点失敗したのでそれらをサンプルにします。もう一度するときにはうまく行きますように!
残り5点は成功でした!
Heteromorphic
dog went well but 5 of my king cake trinkets went badly, so I’m going
to keep them as samples. Hopefully I can do better next time!
The remaining 5 trinkets were success!
キャンディーポットは成功したのはたったの2点です。ほかのものには器の口元にヒビができてしまいました。
それはロクロの成形をしたときに、縁の立ち上がりの角度が不均一になっていたためということがわかりました。
Only two of my candy pots went well. Others have cracks around their mouthes. I learnt that the cause of this problem is the unevenness in the angle of the openings of these pots.
バター容器は黒猫の取っ手付きにしました。
I put a black cat handle to my butter dish this time.
私はひねりとロクロの作業に集中することが多く絵付けはほとんどしていません。絵付の参考書を読んで復習し、乳鉢に5グラムのDゴスと水を入れて完全に溶ける状態まで潰し、サンプルの素焼きのお皿に2匹の愛犬の絵を描いてみました。絵皿の場合、本焼き前に透明釉に一瞬つけて引き上げます。本焼きした結果輪郭線がはっきり見えました。
I tend to concentrate on hand-moulding and throwing pot and rarely do the painting. So I rubbed up my memory by reading some reference books on painting, and dissolved 5 gram of pigment with water, and painted my two dogs on an unglazed dish for a try. I quickly glazed it with translucent glaze before gloss firing. And the result was pretty clear picture and lines.
茶色釉薬は水量を減らして完全に原料が溶けるように攪拌、お皿に1回つけてまた2度掛けし、うまく光沢感を出すことができました。
Prepared brown glaze with less water, mixed well till all the pigment are completely dissolved, and glazed the dishes twice, which resulted in the shiny texture just as I wanted.
I made a new tea light holder with my two beloved dogs.